Logisztikusaink a Bázisrepülőtéren

2017. szeptember 22-én, reggel 7:50 perckor osztályunk az 5/13 L és a 2/14 L végzős logisztikusai, a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepterének autóbuszával látogatott ki a bázisra Gyeginszky Andor hadnagy vezetésével.

A beléptetés szigorú szabályok szerint történik, 24 órás fegyveres katonai szolgálattal. A bázis területén térfigyelő kamerák segítik az őrök munkáját. A látogatásunk első állomása a déli üzemanyagraktár volt, ahol Madarász Károly törzsőrmester tartott tájékoztatót, majd betekintést nyerhettünk az üzemanyagtároló-hálózat kialakításába. Megtudtuk azt is, hogy ezek a tárolók egyenként 1,25 millió liter űrtartalmúak. Az üzemanyag vasúton keresztül érkezik a bázishoz, majd a beérkező kerozint egy kutató laborban vizsgálják át, és a több kilométeres csőhálózaton keresztül kerül a tartályokba. Ezek után a bátrabbak felmászhattak az egyik tároló tetejére. A tájékozató végén ismét buszra szálltunk és csomagküldő
raktárba tartottunk, ahol a katonai egységeket szolgálják ki különböző csomagokkal (ejtőernyős küldemények, stb). Megtudtuk Gelencsér Ferenc főtörzsőrmestertől, aki a tájékoztatást tartotta számunkra azt is, hogy ha szükséges, a C-17-es teherszállító repülőt perceken belül át tudják alakítani személyszállító repülőgéppé, amely 108 utas szállítására alkalmas. Következő állomásunk a régi repülőgép hangár volt. Itt megtekinthettük a különböző áruszállító és kiszolgáló gépeket például: roader típusú targonca, mely a C17-es repülőgép rakodását segíti. Ezek után a busz visszavitt minket a bázis művelődési házába, ahol Gangler László ezredes tartott előadást a Pápai Bázisreptér történetéről, amely már 81 éves, de 2001-2004-ig a bázis használaton kívüli, az állam kezében lévő reptér volt. 2006 szeptemberében nyitották újra. Elmesélte saját pályafutásának fontosabb állomásait, külföldön töltött szolgálatai alatt szerzett élményeit, tapasztalatait, illetve átfogóan bemutatta a reptér történetét. Elmondta a katonai szolgálat előnyeit és hátrányait, azonban mindenkit, hölgyeket és urakat is egyaránt bíztatott a katonai szolgálat teljesítésére, amelyre különböző képesítések (nyelvvizsga) megszerzésére nyújt lehetőséget.  Részletes képet kaphattunk a bázisreptér fejlődéséről, az új beruházásokról is (például: konditerem, sportpályák, valamint egy „mini” kórház és egy 1500 főt kiszolgáló étkezde, illetve a futópálya meghosszabbítása 2400 méterről 3000 méterre), és az itt betölthető munkakörökről is. Az ezredes beszámolt arról, hogy Pápa részt vesz több nemzetközi hadgyakorlatokban is.  Az előadás után ismét buszra szálltunk és a helikopter hangárba vezetett az utunk. Itt láthattuk egy, a mai napig üzemképes helikoptert, amely a nyugat-magyarországi régió légi kutató-mentőszolgálatának munkáját segíti és kifejezetten a látogatók számára felújított és karbantartott gépet is, amelybe az érdeklődők be is szállhattak ezáltal átérezhették a pilóták szerepét. Ezek után ketté vált a csapat. A mi osztályunk (5/13 L) az irányító toronyba indult, aminek a tetejéhez 7 emeleten keresztül vezetett az út. Felvilágosítást kaptunk a toronyban, a légiforgalmi irányítók munkájának fontosságáról, szolgálati idejükről, pozíciójuk betöltéséhez szükséges követelményekről. Hallhattunk illetve láthattunk egy épp landoló kis repülőt és annak irányítását.  A buszon való utazásunk során is gazdagodtunk információkkal, ugyanis Gyeginszky hadnagy az út során is mesélt a bázis különböző részeiről, jövőbeni fejlesztésekről, valamint az átalakulóban lévő gépparkról. Kirándulásunk utolsó állomása a reptér tűzoltókocsijának felfedezése volt, amelyet mindenki nagy lelkesedéssel próbált ki. Ilyen tűzoltóautóból két darabbal rendelkezik a bázis. Különlegessége, hogy a 750 bar nyomásnak köszönhetően akár 50m-re is képes vízsugarat és habot is lőni.  Ezen kocsik értéke egyenként közel 250 millió forint. A tűzoltók minden nap gyakorlatoznak. Az itt dolgozni kívánó tűzoltóknak speciális jogosítvánnyal kell rendelkezniük.

Ezúton szeretnénk megköszönni a lehetőséget a Pápai Bázisreptérnek a lehetőséget a szakmai kirándulásunk megvalósításához, illetve Gyeginszky Andor hadnagynak a lelkes kíséretet és szervezést.

Készítette: Gyurák Hajnalka és Papp Dalma (5/13 L)

 

Régi honlap